Kursens första uppgift

Publicerat: 12 september, 2013 i 2IT026

Kursens första uppgift är att skapa en blogg som ska användas för att sammanfatta och reflektera över de tre inledande kapitlen ur boken Bryan Alexander, ”The New Digital Storytelling”, 2011.

Just nu läser du ur bloggen och jag har läst det första kapitlet ur boken. Som i många andra böcker handlar det första kapitlet om definitioner och historia som ex. Vad är digitalt berättande? Vad är inte digitalt berättande?

Det finns många definitioner, men om man särar på orden och fokuserar på berättande så drar det förmodligen tankarna till böcker eller berättande för en närvarande publik.

När man kopplar på ordet digitalt får man exempelvis E-böcker, mobilappar, podcasts, bloggar, videoklipp, datorspel och berättande via twitterkonton till olika typer av digitalt berättande.

Men även om traditionella böcker är analoga så är de ofta framställda med hjälp av digitala verktyg.

Vad är då en berättelse?

Freytags pyramid strukturerar upp det genom följande steg; Introduktion, stigande action, klimax, sjunkande action och upplösning.

Freytags pyramid

En viktig faktor är även syftet till berättelsen, vad vill berättaren förmedla? Finns det några underliggande meningar?
Framförallt måste den vara engagerande och utmanande för att skapa ett intresse hos publiken.

I öppningsfrasen har berättaren chansen att fånga uppmärksamheten och skapa engagemanget från början, exempelvis:

The last man on earth sat alone in a room. There was a knock on the door.

(Fredrick Brown, ”Knock”, 1948)

Detta får läsaren att fundera på vad det var som hände innan? Vad är det som är på väg att hända?
Det blir en gåta som skapar ett intresse hos läsaren som får denne att fortsätta vilja söka svar genom att läsa vidare.

När jag läste detta kapitel tänker jag samtidigt på mitt arbete och hur jag kan använda mig av digitalt berättande för att förbättra engagemanget och intresset vid exempelvis presentationer och processförbättringsarbete.

Just PowerPoint-presentationer tenderar till att vara torra och avslöjande och skapar kanske inte alltid det där drivet och engagemanget som håller lyssnaren klarvaken, men jag kommer absolut att tänka på dessa strukturer till framtida presentationer för att se hur jag kan öka engagemanget och bli en bättre berättare.

I processarbetet bör det däremot vara enklare eftersom det handlar om att söka svar och hitta förbättringar som underlättar för verksamheten. Svaret är inte alltid givet och i arbetet med ständiga förbättringar är nyckeln att engagera medarbetarna till att komma med lösningarna själva.

En annan insikt jag fick efter att ha läst första kapitlet är just att digitalt berättande är mer omfattande än vad jag från början tänkt mig. Det finns inga hinder till berättande. Så fort det kommer ett nytt media kommer människan att använda det för att förmedla berättelser.

Bryan Alexander, ”The New Digital Storytelling”, 2011

Lämna en kommentar